Liefde voor bier

Afgelopen week ging tijdens de week van het Nederlands bier de campagne ‘Love beer’ van start. Want vrouwen drinken geen bier. En dat willen de Nederlandse Brouwers veranderen. De Nederlandse Brouwers, voorheen het Centraal Brouwerij Kantoor, is de club van 8 grote brouwers zoals Heineken, AbInbev en Grolsch. Gezamenlijk zijn ze goed voor 95 procent van de totale bierproductie in Nederland.

De campagne richt zich op de negatieve gedachten die vrouwen hebben bij bier. Bier is niet lekker, bier is niet charmant: bier is niet vrouwelijk. En die gedachten willen de brouwers uiteraard veranderen, want als ze vrouwen aan het bier krijgen dan zal de omzet flink stijgen.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de campagne slaat de plank volledig mis. We zien in het campagnebeeld een aantrekkelijke dame met bierschuim op de neus. Ja je leest het goed: bier op haar neus. In mijn beleving zetten ze daarmee de bierdrinkende vrouw weg als een domme muts die niet eens fatsoenlijk een glas bier kan leegdrinken. Daar wil geen enkele vrouw zich toch mee identificeren? Als je de vrouwen van Nederland aan het bier wilt krijgen zal je ze wel eerst serieus moeten nemen, mannen van de Nederlandse Brouwers!

Kan iemand me ook jullie pay off “Met een kusje van moeder natuur” uitleggen? Ok, bier wordt gemaakt van natuurproducten zoals mouten en hoppen, en in jullie geval soms ook van rijst en mais. Maar als ik jullie grote industriële complexen zie, dan moet ik toch niet aan moeder natuur denken?

Een ander punt waar de schoen wringt is het feit dat het meeste bier dat de Nederlandse Brouwers brouwen pils is. Bulk pils, zoals de bier nerd laatdunkend pleegt te zeggen. Er is wat mij betreft niets mis met bulk pils, het meeste is met vakmanschap gebrouwen. Er zijn genoeg gelegenheden waarbij het pils goed tot z’n recht kan komen. Bijvoorbeeld in de voetbalkantine of tijdens het kijken naar een voetbalwedstrijd. Of wie heeft zich in zijn studententijd niet vol laten lopen met meters bier tijdens een happy hour? Van bulk pils geniet je niet, bulk pils drink je vooral veel, van bulk pils wordt je dronken. Geen wonder dat vrouwen daar niet mee geassocieerd willen worden. Aan bulk pils hangen te veel negatieve associaties.

Het is niet voor het eerst dat de Nederlandse Brouwers een poging doen om vrouwen voor zich te winnen. Jarenlang al worden drankjes bedacht die de vrouwen aan het bier moeten krijgen. Aan de hand van gegevens uit onderzoeken en proefpanels rollen er de vreselijkste drankjes van de lopende band. Dieptepunt wat mij betreft zijn de rose biertjes of radlers met 0% alcohol en de aangelengde en kunstmatig gezoete ‘ciders’. Drankjes bedacht door de jongens en meisjes van de marketing afdeling op basis van hun spreadsheets. Met liefde voor bier en de ambacht heeft het weinig nog te maken.

De Nederlandse brouwers proberen met de campagne de vooroordelen bij de dames weg te nemen door te verwijzen naar onderzoeken. Maar wie doen deze onderzoeken? Juist, onderzoeksburo’s en universiteiten die betaald worden door de Nederlandse brouwers. “Wij van wc eend adviseren wc eend”, daar trapt toch geen vrouw tegenwoordig nog in heren?

Mijn advies aan de Nederlandse Brouwers is om de vrouwen van Nederland serieus te nemen. Vrouwen drinken geen bier omdat ze dan door mannen leuker gevonden worden. De vrouwen die ik ken drinken bier omdat ze van bier genieten. Daar zouden de Brouwers zich op moeten richten: genieten van bier. Focus je niet op het weerleggen van de negatieve associaties van bier maar laat vooral zien dat je van bier kan genieten. Als ik marketeer van de club was zou ik samenwerkingsverbanden aan gaan met sites zoals Foodtube, met magazines zoals Jamie en de Allerhande. Koken met bier is een goede manier om bier een positieve rol te geven. En zorg er voor dat als jullie een man laten koken met bier dat de persoon er gezond uit ziet. Niets dodelijker voor het imago van bier is een man met een bierbuik.

Mijn allerbelangrijkste advies is echter: stop met de pogingen vrouwen aan de bulk pils te krijgen. Zolang je voetbal competities sponsort of de Champions League, gaat je dat niet lukken. Vrouwen leggen de lat hoog, Nederlandse brouwers. Investeer in het brouwen van smaakvol bier. Volg de kleine brouwerijen en maak bier dat fijn is om te drinken, maak beter en smaakvoller bier! De eerste stappen die gezet worden door Brand zijn hoopvol.

Beste Brouwers van Nederland, laat zien dat jullie ook liefde voor bier hebben. Jullie campagne heet niet voor niets ‘Love beer’. Moet het in de liefde niet van twee kanten komen?

– Foto: love-beer.nl

Deel dit bericht:

    9 thoughts on “Liefde voor bier

    1. “Met een kusje van moeder natuur” ?????
      Wat een onzin. Ik ken de campagne nog niet, maar als ik jouw verhaal zo hoor slaan ze de plank inderdaad mis. Waarom sluiten ze niet aan bij de huidige initiatieven van de brouwerijen binnen het KBC? Zoals Tasty Lady?

      Ik kan me ook niet voorstellen dat die foto echt is…de dame in kwestie lijkt beschonken, zeker met dat schuim op de neus…

      Overigens is vandaag (29/5) je artikel nog juist:
      De Texelse Bierbrouwerij treedt per 1 juni 2015 toe tot de vereniging Nederlandse Brouwers. Hiermee telt Nederlandse Brouwers negen leden, die samen goed zijn voor ruim 95 procent van de bierproductie in Nederland.

    2. Ik moet eerlijk bekennen dat ik je artikel eerst verdacht een hoax te zijn, maar het is echt: http://love-beer.nl/, maar wat een site:

      Bier is een natuurproduct:
      Bier wordt gemaakt van allemaal natuurlijke ingrediënten: water, mout, hop en gist.

      Kijk dat is onderscheidende de factor van bier tegenover de zoete witte wijn, Passoa-Jus en bessen…

    3. Is die site eigenlijk wel van niveau?
      Wat te denken van de tekst “Het assortiment bieren is de laatste jaren enorm uitgebreid met speciaal bieren, pils, Radler, alcoholvrij en fruitbieren.” Volgens mij bestaan die al heel wat jaren….
      En wat te denken van de uitspraak dat Nederland een trappistenbrouwerij kent in Berkel Enschot… niks over Zundert?
      En als voorbeelden van abdijbieren: Leffe, Affligem en Maredsous?? Hoezo week van het NEDERLANDSE bier?
      En ben ik de enige die de ‘fabel’ “VROUWEN ZIJN BANG EEN GLAS BIER TE BESTELLEN OP HUN EERSTE DATE” niet weerlegt ziet worden in de tekst:
      “Vrouwen zien een eerste date als een minder geschikte gelegenheid om een glas bier te bestellen. Ook mannen geven aan op een eerste date afwachtend te zijn en kijken naar wat hun partner drinkt. ”
      ???
      Zou die site zelf geen hoax zijn?

    4. Het is allemaal echt en serieus bedoeld. Er is ook een serieus budget voor vrij gemaakt. Er werken volgens mij drie man aan. Het paradoxale is dat de mannen-reclames van Jupiler en Amstel gewoon doorgaan, en dit er naast wordt neergezet.

      Muifel zegt: bier is bier en geschikt voor vrouw of man. Ik geloof niet in vrouwenbier. Maar misschien is speciaalbier of craft beer of hoe je het ook noemt wel geschikter voor vrouw dan voor man.

    5. Dat het naast elkaar kan bestaan bewijst Unilever met Dove en Axe, maar werken er 3 ‘man’ aan een vrouwencampagne?

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *